maandag, oktober 17, 2011

Damherten

Afgelopen zaterdag ging om half 6 de wekker. Ik had een workshop Damherten fotograferen in de Amsterdamse Waterleiding duinen bij Vogelenzang.
Om 6.15 uur zat ik in de auto om rond 7.15 uur te arriveren op de afgesproken plaats.
Ook 17 anderen en de workshopleiders arriveren en ik krijg de neiging om mijn camera maar meteen op te bergen. Wat een camera's en lenzen hebben de meesten bij zich... Daar valt mijn camera compleet bij in het niet.
Maar... ik kom vooral ook voor de beleving, want hoe vaak kun je damherten in de bronst zien? Ik wist in ieder geval niet waar ik moest zijn!

** Last Saturday at 5.30 am I wake up. I had a workshop Fallow deer photography in the Amsterdamse Waterleiding Duinen near Vogelenzang.
At 6.15 am I was in the car to arrive at 7.15 am at the meeting place.
The other 17 and workshop leaders arrived and I thought I could just put my camera away... What a camera's and lenses they had with them.... My camera is nothing compared with that.
But... I'm there mostly for the experience, cause when can you see Fallow deer in mating season? I didn't know where to do that!

We gaan in 2 groepen op pad, gewapend met camera's en statief. Al snel horen we het geburl van de mannetjes. Een indrukwekkend geluid.
De workshopleiders Joost & Joost weten precies waar ze moeten zijn. De arena waar de herten vechten om de beste plaats in het midden.
** We go on route in 2 groupes, with our camera's and tripods. We hear the burling of the deer soon. A impressive sound.
The workshop leaders Joost & Joost know exactly where to go. The arena where the deer fight to get the best place in the middle. 

Het meest vruchtbare hert ligt in het midden en is het plaatshert.
** The most fertile deer is in the middle and is called the Plaatshert /Place deer? (can't find a translation, sorry!)

Het plaatshert. 
The place deer.

De rest vecht om die positie te veroveren.
Met wat geduld zijn de mannetje prima te fotograferen.
**  The rest of the males fight to get that position.
With some patience you can photograph the males quit nice.
Helaas zien we vandaag geen gevechten.... De herten zijn allemaal zeer tolerant naar elkaar toe. Misschien ook omdat het best heel druk is in het bos?
Sadly, we didn't see any fights between the males today... The deer are very tolerant to each other. Maybe also because it is crowded in the woods?


 Burlen
het geloei van het hert vooral gedurende den bronsttijd
**Burling
the sound male deer are making during the mating season.



Maar ik vond het toch heel bijzonder om al die herten van zo dichtbij te kunnen zien en fotograferen!
** I found it very special to see and thae pics of the deer so close by!




Love, Miranda

1 opmerking:

Miranda zei

Super leuke foto's!!! gaaf om mee te maken, echt mooie omgeving daar!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...